wat is stress en wat doet dit met je?

Wat is stress en wat doet dit met je?

Wat is stress en wat doet dit met je, zijn twee belangrijke vragen die vandaag beantwoord gaan worden. Door de vorige blog te lezen heb je kunnen ervaren hoe je  minder stress beleefd door je hand op je voorhoofd te leggen. Tevens heb ik beloofd uit te leggen hoe dit kan. Maar voordat ik dit doe is het belangrijk te weten wat stress is. Als je namelijk weet wat het is en hoe het ontstaat, dan kan je er ook verandering in aanbrengen.

wat is stress

Wat is stress?

In een noodsituatie gaan onze hersenen bepalen of we moeten vechten of vluchten voor het gevaar.  Ons lichaam wordt hierop voorbereid. Onze hersenen maken deze beslissing  vanuit ons geheugen, van  vergelijkbare voorgaande gebeurtenissen en informatie. Bijvoorbeeld: zet een kind voor een tijger en zij/hij zal denken wat een leuke grote poes, die wil ik aaien. Terwijl wij uit ons geheugen van school, films, etc weten dat we moeten vluchten.

Als we stress ervaren gebeurt er heel veel in ons lichaam, om ons voor te bereiden om te vluchten of vechten. Maar ook het genezingsproces wordt versneld, zodat we meer kans hebben om te overleven na een aanval.

Wist je dat:

  • ons zicht scherper wordt bij stress, zodat we niet tegen iets aan lopen als we vluchten.
  • er meer witte bloedlichamen worden aangemaakt zodat we met een wond sneller genezen.
  • we meer zuurstof krijgen zodat we bijvoorbeeld langer kunnen hardlopen.

Dit is een kleine greep van wat er in het lichaam veranderd bij stress, maar nu hoor ik  je bijna zeggen wat is eigenlijk het probleem want er gebeurt alleen maar goeds bij stress. Bij een echte noodsituatie is dit ook geen probleem en zien we hoe bijzonder ons lichaam in elkaar zit. Maar als we dagelijks stress hebben, om welke reden dan ook, dan raakt ons lichaam overbelast. Ik geef een paar voorbeelden:

  • bij stress versneld je hartslag, op lange termijn is er verhoogde kans op een hartaanval.
  • bij stress spannen je spieren aan, op lange termijn heb je kans op chronisch gespannen spieren, hoofdpijn
  • bij stress krijg je meer glucose in je bloed, op lange termijn kan dit leiden tot diabetici
  • bij stress komen er endorfines in het lichaam, zodat je geen pijn voelt, maar als dit niveau daalt kunnen migraine, rugpijn en gewrichtsklachten verergeren.

 

Andere stress gerelateerde klachten kunnen zijn, migraine, gehoorverlies, hartaanval, aderverkalking, beroertes, opgeblazen gevoel, misselijkheid, diarree, zweten, trombose, slapeloosheid, nervositeit, uitputting en burn-out, astma, maar ook angsten en depressies.

wat-is-stress2

Reden genoeg om wat aan je stress te gaan doen!

Merk je dat je op een bepaald moment in de stress raakt, dus geïrriteerd raakt, angstig wordt, gefrustreerd raakt, radeloos wordt, piekert, geen beslissing kan maken of boos wordt. Leg dan eerst even je hand op je voorhoofd. Wat er namelijk gebeurt is dat je in een stress situatie de kleinste (bloed) vaatjes  in het voorste deel van de hersenschors afsluit en daardoor reflexmatig of automatisch gaat handelen, gebaseerd op oude ervaringen en overlevingspatronen. Door je hand op je voorhoofd te leggen wordt de doorbloeding in het voorste deel van je hersenschors weer gestimuleerd. Zodoende ben je in staat over de situatie na te denken en krijg je weer controle.

Zo krijg je weer controle!

Door controle te krijgen haal je de emotionele lading van je “probleem” af en wordt dit opgeslagen bij je ervaringen. Bij een volgende keer dat je in zo’n zelfde situatie komt en je reflexmatig handelt op oude ervaringen, dan zal je geen of minder stress ervaren. Zo verander je dus je patroon om keer op keer in de stress te raken.

wat is stress

Er is meer rust in mijn lijf.

Door mij bewust te worden  hoe slecht dagelijkse stress voor mij is, ben ik dit ook bewust gaan veranderen. Zo lukt het mij nu al weken achter elkaar om niet meer in de stress te schieten bij ons ochtend ritueel (het op tijd naar school gaan van mijn dochter). Dit lag niet aan haar maar aan mij, ik ervoer de stress zij niet. Wij hebben dit samen kunnen veranderen en daardoor ben ik een stuk gezelligere moeder ’s ochtends geworden. Ik hoop dat deze twee blogs kunnen bijdragen tot minder stress, want ik kan nu uit ervaring spreken dat er meer rust in je lijf komt en dat voelt heerlijk.

Geef een reactie

Volg ons

Facebookyoutubeinstagram

Adres

Lelieplein 4
3202 HE, Spijkenisse
Tel: 0181 614858
KvK: 24189903

anbos-logo

Openingstijden

Maandag 9.00 uur tot 21.00 uur
Dinsdag 9.00uur tot 21.00 uur
Woensdag 9.00 uur tot 16.00 uur
Donderdag 9.00 uur tot 19.00 uur
Vrijdag 9.00 uur tot 16.00 uur

Kalender

oktober 2018
M D W D V Z Z
« sep    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031